Cum construim punți de legatură între mediul de cercetare, universități și business?

Asociația ,,Măgurele Science Park” (MSP), continuă DEZBATERILE SCIENCE | BUSINESS | EDUCATION, un proiect prin care promovează cercetătorii, oamenii de business și specialiștii din educație care pot contribui la evoluția societății și a ecosistemului de inovare.

Cea mai recentă dezbatere l-a avut ca invitat pe domnul Adrian Bîzgan, antreprenor cu vastă experiență în dezvoltarea  proiectelor în cercetare. In prezent, dumnealui conduce Gnosis, un grup de companii ce efectuează operațiuni în telemedicină, medtech, studii clinice și cercetare medicală.

CE ESTE TELEMEDICINA?

La această întrebare ne-a răspuns invitatul la dezbaterea noastră, domnul Adrian Bîzgan: “Telemedicina, este acel proces care îi permite medicului să-și exercite teleprezența, adică să obtină datele primare de la echipamentele medicale la care este conectat pacientul, astfel putând să intervină de la distanță asupra acestuia, iar această procedură încercăm să o facilităm noi la Multi-med”.

Temele abordate în cadrul DEZBATERII SCIENCE | BUSINESS | EDUCATION si principalele concluzii

Cum construim punți de legatură între mediul de cercetare, universități și mediul de business?

A.B:,,Intr-un business, cred că foarte importante sunt parteneriatele și construirea unei baze solide de clienți. 

În decursul activitătii noastre, am avut o serie de experiențe neplăcute în urma unor colaborări cu universități și institute publice de cercetare, întrucât există o incompatibilitate de viziune asupra mediului de business, între mediul privat și cel de stat.

Pentru a crea aceste punți de legătură, cred că este necesar, în primul rând, să ne schimbăm mentalitatea și să scăpăm de ideea că statul oferă bani pentru proiecte indiferent de rezultate și performanță. 

Universitătile și institutele de cercetare, trebuie să devină competitive pe piața serviciilor de cercetare și totodată, să-și asume un principiu fundamental, pe care noi în mediul privat ni-l asumăm, și anume, atitudinea pro-client, dacă dorim să vindem ,,clientul are dreptate”.

Pentru aceasta, credem că este necesar și chiar imperativ, ca mediul academic să-și însușească niște reguli generale de piață.

Este evident, că mediul privat nu are o apetentă prea mare pentru inovare și se investesc foarte puțini bani în inovare față de cum decurg lucrurile pe acest plan în Vestul Europei. 

Consider că inovarea este foarte importantă pentru mediul de afaceri întrucât, te poate scoate din anonimat și din lupta zilnică de reducere a costurilor sau prețurilor pentru a câștiga clienți. Atunci când o firmă apelează la inovare, are șansa să genereze niște produse cu valoare adaugată mare în nișe de piață pe care nimeni nu le exploatează. 

Concret, ca să vorbesc din propria experientă, într-una din companiile în care am lucrat, a crescut cifra de afaceri cu 700% în urma lansării unor produse inovative pe care piața le cerea și  pentru care nu existau furnizori.

Am preluat aceasta viziune și încerc sa dezvolt afaceri care merg pe aceasta premiză.” 

De ce avem nevoie de un parc științific în România?

A.B : ,,În România nu avem un Science Park, dar avem un potențial tehnologic mare la Măgurele. E un lucru de dorit, ca o companie sa aibă acces la un Science Park, adică la o infrastructură de cercetare.  În România, companiilor le lipsesc inginerii de cercetare care să urmărească îmbunătățirea proceselor tehnice și care ar trebui să fie puntea de legătură între companiile private și mediul științific”. 

Care sunt barierele identificate în colaborarea dintre cercetători și reprezentanții mediului de afaceri?

A.B:,,Prima pe listă pe care aș vrea să o menționez, este diferența de mentalitate și de viziune între mediul de afaceri privat și cel de stat. Un alt lucru important, este lipsa migrației personalului calificat între privat si stat. Cercetătorii din universități si institute, nu lucrează sau nu au lucrat niciodată într-o companie și de aceea nu au capacitatea de a înțelege procesele din mediul privat.

O altă barieră este modalitatea de promovare și salarizare din mediul universitar și al institutelor de cercetare. 

O alta barieră ar fi lipsa ofertelor concrete de cercetare pentru companii. Ar trebui ca institutele de cercetare să meargă către companii, să le înțeleagă nevoile și să le ofere servicii de cercetare.”

Sfaturi pentru antreprenori și manageri

A.B:,,Din experiența mea, consider că este foarte important ca antreprenorii și managerii să identifice persoanele remarcabile care au capacitatea sa conducă un grup în cadrul universităților sau institutelor de cercetare și cu care să fie compatibili.”

Dorim să îi mulțumim domnului Adrian Bizgan pentru interviul oferit. Ne dorim ca opinia dumnealui să vină în sprijinul atingerii obiectivului asociației noastre de a înțelege mai bine nevoile antreprenorilor din mediul de afaceri, din mediul de cercetare si nu în ultimul rând, de a contribui la susținerea dorinței noastre în construirea punților de legătură între cele doua medii.

Asociația ,,Măgurele Science Park’’ coagulează în jurul membrilor săi cea mai mare parte a instituțiilor de cercetare și de educație academică din regiunea București – Ilfov, în scopul creării unui context propice pentru crearea unui parc științific la Măgurele.

Proiectul vizează coagularea administrației locale, a zonei de educație și a celei de business în vederea creării unui hub de cercetare și inovare, care să atragă proiecte locale și internaționale.

Concret, obiectivul ,,Măgurele Science Park” este să dezvolte o economie inovativă, prin sprijinirea comercializării rezultatelor C&D și ale sistemelor de Spin-off din cadrul universităților și al institutelor de cercetare și participarea la crearea culturii relevante în acest domeniu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *