”Profesorii trebuie să exerseze modalități variate de a transforma o strategie didactică specifică spațiului școlii într-una potrivită mediului online.”

Inspector Școlar General Adjunct Ilfov, Cristina GHIȚĂ, ne-a povestit despre digitalizarea în sistemul educațional și măsurile luate de ISJ Ilfov, în contextul actual.

1. Am avut parte de o digitalizare forțată în Romania, constrânși de situație, unde unele inițiative care erau în faza de concept, prin aceasta criză, au cunoscut o accelerare și implementare rapidă. În sistemul educațional, din opinia dumneavoastră, ce inițiativă digitală propusă în contextul pandemiei coronavirus ar trebui să rămână constantă și nu o opțiune?

Susțin utilizarea platformelor de tip e-learning și nu neaparat aplicații de socializare sau de tip chat, care limitează unele atribute specifice e-learningului precum interactivitatea, aplicarea unor metode de evaluare moderne și diversificate, trasabilitatea activității instructiv-educative a elevilor și profesorilor. Ar fi indicat ca fiecare unitate de învățământ să-și completeze activitățile față în față cu utilizarea unitară a unor platforme educaționale de către elevi, profesori și chiar părinți. Există platforme gratuite, de mare succes în toată lumea, iar acolo unde comunitatea se implică mai activ în educație se pot achiziționa licențe pentru variate alte platforme, inclusiv programe de training pentru profesori. Este important ca utilizarea platformelor de e-learning să devină treptat obligatorie, odată cu asigurarea mijloacelor tehnice necesare elevilor și profesorilor, bine reglementă și în final, o obișnuință.

2. Care au fost cele mai mari provocări avute în desfășurarea activităților școlare, odată cu instaurarea stării de urgență?

O primă provocare a fost identificarea celor mai bune soluții de a susține lecțiile și de a integra toți elevii în activitățile educaționale. Am început prin căutarea de platforme și cât mai multe aplicații educaționale disponibile care să fie adaptate și eficiente în contextul actual. Unele școli dețineau deja platforme pentru catalogul electronic, cu extindere și pe componenta de învățare de la distanță și, în felul acesta profesorii au început folosescă instrumentele ofertate.

De asemenea, provocările au căpătat amploare și ca urmare a feedback-ului primit de la elevi, generația „z” care, prin reacția lor proactivă au determinat profesorii să identifice și/sau să construiască activități de învățare adaptate, de cele mai multe ori împreună. De fapt, din experiențele avute cu elevii și profesorii în urma participării la diferite activități educative, organizate inclusiv la SmartLab Măgurele, am pornit într-o direcție care ne-a creat un cadru de percepție și valorizare a resurselor digitale adaptate conținuturilor specifice disciplinelor din curriculă în general, a științelor în special. În aceste momente, mai mult decât oricând, este extrem de important să existe o comunicare constantă și eficientă cu toți partenerii noștri educaționali, dar mai ales cu părinții elevilor. Sprijinul părinților în asigurarea desfășurării activităților online, dar și în asigurarea suportului moral al propriilor copii, preșcolarii și elevii noștri, a contat foarte mult.

Ne dorim continuarea dezvoltării de instrumente utile în actul didactic și îndeosebi dezvoltarea unor module adaptate conținuturilor de învățare, respectiv de pregătire, de formare, de consiliere, a colegilor profesori. Din acest punct de vedere a însemnat un efort uriaș pentru mulți dintre colegii profesori, efort pe care intenționăm să-l valorificam la nivel județean printr-un kit de instrumente și o bază de resurse de învățare evaluate (ca exemple de bune practici). Toate aceste exemple de bune practici vor fi valorizate la nivel județean, pe site-ul ISJ Ilfov.

3. Ce alte tehnologii ar merita implementate în școlile românești?

Există infinite posibilități. Fiecare comunitate și școală trebuie să-și facă o analiză de nevoi. Apoi trebuie realizată o strategie care să implice nu numai achiziționarea tehnologiilor, dar și implementarea corectă și pe termen lung a acestora. Trebuie să  punem mai mare accent pe partea de training pentru toți actorii educaționali și mai ales pentru profesori și elevi. De exemplu, ideea de cloud computing mi se pare foarte bună, adică toate resursele curriculare să fie centralizate unitar și accesibile de oriunde. Mai mult, tot ce înseamnă management educațional ar trebui gestionat sub această formă. Există pași în acest sens, dar demersurile sunt eterogene. De asemenea, cred că trebuie să trecem la soluții digitale omogene la nivel național în scopul asigurării securității  copiiilor, personalului didactic și nedidactic.

4. Care ar trebui să fie principalele direcții pe care trebuie să le urmeze Inspectoratul Școlar Județean Ilfov în următoarea perioadă de timp?

Principalele direcții pe care ISJ Ilfov le-a inclus deja în Planul Județean de Intervenție Educațională vizează asigurarea accesului la educație pentru toți școlarii pe timpul suspendării cursurilor prin identificarea copiilor care, din diferite motive, nu dețin un device sau conexiune la internet. În acest sens ne propunem și deja s-au făcut demersuri pentru dotarea unităților de învățământ, a educabililor, a profesorilor prin colaborare cu autoritățile locale, asociațiile de părinți, diferite ONG-uri etc., cu resurse de tip desktop, laptop, tablete funcționale, telefoane, internet etc. pentru care țin să le mulțumesc. Este nevoie de solidaritate, implicare, voluntariat în această perioadă pentru a veni în sprijinul copiilor noștri.

Pentru profesori este mai simplu deoarece pot împrumuta calculatoare de la școală sau se pot deplasa la unitatea de învățământ pentru a susține activitea online.

O altă prioritate o constituie dezvoltarea unui cadru optim pentru realizarea coerentă a activităților de e-learning online. Ministerul Educației și Cercetării ne-a pus la dispoziție portalul Digital pe educred.ro, ca totalitate a platformelor de e-learning și a resurselor de învățare online asigurate și, după caz validate și recomandate. De asemenea, încercăm să dezvoltăm propriile resurse educaționale, în parteneriat cu diferite ONG-uri, așa cum s-a întâmplat inclusiv cu SmartLab Măgurele. Abia aștept să „descoperim” împreună noi produse digitale care să vină în sprijinul elevilor și al profesorilor!

Sunt încă mulți colegi profesori care mai au nevoie de formare și consiliere în vederea realizării învățării online. Dar, în același timp, în județul Ilfov avem în prezent, multe școli cu variate exemple de bune practici în organizarea și desfășurarea activităților didactice de la distanță și sunt convinsă că, în cel mai scurt timp, cu sprijinul autorităților locale sau a diferitelor ONG-uri, toate școlile vor beneficia de servicii de calitate în acest sens.

Ne dorim ca împreună, inspectori, profesori și alți experți în educație, alături de autoritățile locale și diferite instuții și ONG-uri partenere, să creăm și să dezvoltăm instrumente digitale care să asigure un management educațional performant și spijin în abordarea unui act educațional de calitate.

5. Având în vedere experienţa dumneavoastră, care considerati că este urgenţa 0 în educaţia românească? Cu exceptia subfinanțării.

Dezvoltarea strategiei de management educațional în general, a managementului resurselor umane, pe toate nivelurile, mai ales al formării inițiale și dezvoltării profesionale a profesorilor. Este esențială formarea continuă riguroasă, bazată pe identificarea nevoilor reale, dar mai ales dezvoltarea metodologiei de evaluare a cadrelor didactice în raport cu responsabilitățile avute și perfomanțele efectiv obținute, evaluare ce trebuie corelată atât cu mobilitatea cadrelor didactice, cât și cu salarizarea acestora. Digitalizarea sistemului de educație este o urgență nu numai pentru asigurarea învățării online, ca alternativă la normalitate, ci și pentru continuarea comunicării cu elevii, profesorii, părinții după reîntoarcerea în școală. O altă urgență o constituie adaptarea programelor/conținuturilor/instrumentelor de evaluare și notare la acest sistem de lucru.

Aș mai face unele precizări legat de activitatea colegilor profesori,în vederea dezvoltării calității actului educațional în această perioadă:

  1. Scrierea de proiecte la nivelul unităților școlare trebuie impulsionată și susținută! Există cadre didactice care scriu și implementează proiecte, își asumă responsabilități  și un volum de muncă foarte mare, dar sunt slab diferențiate față de alți colegi. Acestea sunt cadrele didactice care pot accesa și finanțări pentru proiecte de digitalizare;
  2. Crearea unor echipe de lucru la nivel de școală care să dezvolte și să implementeze stategii de digitalizare, să facă analize de nevoi, să identifice resurse, să implementeze aplicații de tip e-learning performante, să le disemineze și să formeze colegii și elevii. Există resurse, dar trebuie creat cadrul prin care acestea să fie accesate.

În încheiere, țin să precizez faptul că în această perioadă nu trebuie să transferăm în mod filel, identic, activitatea față în față în mediul online. Profesorii trebuie să exerseze modalități variate de a transforma o strategie didactică specifică spațiului școlii într-una potrivită mediului online.


1 Comments

ReplyPetrescu Horiana

Foarte util acest interviu deoarece se pot valorifica constatările, observațiile și experiența pe care dna Insp. le-a menționat în răspunsurile sale. Avem nevoie de soluții cât mai eficiente! Bravo celor care le găsesc !!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *